ZACHRAŇME (A)VOID! 2.0.

 

MY, níže podepsaní občané, prostřednictvím této petice:

ZACHRAŇME (A)VOID! 2.0.

Adresováno Radě HMP a Zastupitelstvu HMP, Mariánské nám. 2/2, Praha 1, 110 01  

PETICE ZACHRAŇME (A)VOID! 2.0.

Využíváme své právo garantované článkem 18 Listiny základních práv a svobod a obracíme se touto peticí na Radu a Zastupitelstvo hlavního města Prahy se žádostí o zrušení všech kroků (neprodloužení nájmu a výpovědí z nájmu), které v posledních 30 dnech podnikla městem zřizovaná správcovská firmy Trade Centre Praha a. s. (TCP) vůči spolku Dvojka sobě.

Když jsme před čtyřmi roky hledali úspěšnou veřejnou podporu pro (A)VOID Floating Gallery, která dostala od  městem zřizované správcovské firmy Trade Centre Praha a. s. (TCP) výpověď bez udání důvodů, ani ve snu nás nenapadlo, že by se situace mohla opakovat. Tentokrát se ale byrokracie nafoukla a udeřila s větší silou, když chce vyhnat z náplavky tandem Dvojka sobě a Petr Pošvic/Miloš Vítovec i z míst, kde jsme veškeré kulturní dění na náplavce začínali. Tedy z (A)VOID Gallery a (A)VOID Café. „Přirozeně“ i z kotevního místa (A)VOID Floating Gallery.  

Podívejme se, co je tentokrát nové:

IMG_52651.jpeg

Arogance byrokratické moci jde tak daleko, že vyhání spolek, jenž přišel na náplavku v roce 2007 s jasnou vizí, jak místo skrze živé umění oživit, vrátit ho Pražanům (na náplavkách totiž mělo být parkoviště), pro Prahu i majitele realit v okolí ho ekonomicky zhodnotit a ve střednědobém horizontu vytvořit spoustu nových pracovních míst. Jak dnes může vidět každý, vize i mise byly úspěšné, a proto nás deprimuje, když noví správcové neumí pracovat s fenoménem, který jsme pro město iniciovali a dlouhé roky rozvíjeli. Právě díky (A)VOID Gallery i (A)VOID Café vznikla spolupráce s architektem Petrem Jandou a idea prosklených kruhových vstupů do kobek. A co je ještě horší a bezprecedentnější, jako argument pro výpovědi používá TCP lživé, křivé a dehonestační obvinění z hrubého porušování smluv, když nás prezentuje jako podvodníky, kteří podloudně kšeftují s majetkem města (sic!) a které je třeba vyhnat z (A)VOID Gallery, (A)VOID Café a „přirozeně“ i z kotevního místa pro (A)VOID Floating Gallery.  To vše velmi překotně v horizontu několika dnů, aby zkomplikovali obranu, kterou hledáme nejen u vás, ale soudní žalobou budeme žádat zneplatnění výpovědí, které neakceptujeme, protože (A)VOID Gallery a (A)VOID Café bychom měli TCP předat ke 30. 11. tohoto roku. Na provozu kavárny spolupracuje Dvojka sobě od roku 2009 s podnikající fyzickou osobou Petr Pošvic, která je držitelem vázané licence na provoz pohostinských zařízení. Kavárna vznikla jako doprovod k bohatému výstavnímu i hudebnímu provozu, abychom poskytli komfortnější servis návštěvníkům našich kulturních programů a aby se zvětšil důvod k opakovaným návštěvám náplavky (to byla jedna z příčin vzniku fenoménu náplavka, který jsme měli promyšlený od roku 2008), a vznikl tak nástroj na kofinancování uměleckého provozu. Později, jak se nám dařilo přivádět na náplavku tisíce a desetitisíce lidí, se kavárna stala hlavním zdrojem financování uměleckého provozu a my jsme mohli přestat žádat o granty. Považoval bych za nemravné, kdybychom z omezených zdrojů ubírali prostředky těm, kdo nemohli úspěšně provozovat hospodářskou činnost. Tandemem Dvojka sobě (výstavy, koncerty, literatura a později občas i divadlo) a Petr Pošvic (gastroprovoz) jsme se od roku 2009 nikdy netajili. Kavárna vždy nesla zákonem nařízené označení provozovny provozovatelem s adresou a IČO i DIČ. Nikomu, kdo seriózně a odpovědně vykonával správcovskou roli, nemohl tento fakt zůstat neznámý. I kdybychom připustili nedbalost ze strany TCP a jejich hypotetickou neinformovanost, můžeme důkazním materiálem doložit, že TCP vědělo o statu quo tandemu Dvojka sobě a Petr Pošvic. Jakkoliv jsme měli rozhodnutí Rady Hlavního města Prahy o pokračování nájemního vztahu po rekonstrukci kobek, byli jsme TCP vtlačeni do účasti na výběrovém řízení, kde v našem projektu byla gastro spolupráce Dvojky sobě s Petrem Pošvicem explicitně zmiňována. À propos, i v petici z roku 2020 jsou Petr Pošvic a Miloš Vítovec prezentováni jako gastropartneři Dvojky sobě a tehdy ze strany TCP bez výhrad akceptovaný status quo. Tolik ke kauze údajného „hrubého porušování smlouvy přepronajímáním kobek“.

P1540781.JPGsq300-202103041647_10.JPG

 

Nyní k umělé kauze Sauna:

Případ sauna představuje obdobnou spolupráci dvou subjektů na jednom komplexním produktu stejně jako v kobkách. Sauna se staví na lodi od roku 2012 s výjimkou covidových roků a jednoho roku, kdy loď pravděpodobně musela na podzim do loděnice. I v tomto případě šlo o jasně deklarovanou spolupráci dvou právnických osob na objektu, k němuž nemělo a nemá město Praha ani TCP vlastnický vztah, a tudíž nemůže řešit, s kým Dvojka sobě spolupracuje. Ze strany provozovatele sauny se právnická osoba minimálně dvakrát změnila, což pro nás bylo irelevantní, neboť nám šlo o produkt (velmi oblíbený a žádaný), který rozšířil naši nabídku pro veřejnost v mimosezónních měsících. I v tomto případě můžeme doložit přímé důkazy (mailová komunikace) o tom, že TCP vědělo, že sauna je realizována dodavatelsky na základě spolupráce jiným subjektem než Dvojkou sobě. Tato skutečnost byla víckrát zveřejněna ve sdělovacích prostředcích. Např. https://www.idnes.cz/praha/zpravy/lazne-na-lodi-na-rasinove-nabrezi.A130201_153900_praha-zpravy_sfo, https://www.kudyznudy.cz/aktuality/netradicni-lazne-na-lodi.

 

458810362_2034419440333948_7926210434058732457_n.jpg76821683466ff921f5ff6b3176177277.jpg

Tandem Dvojka sobě a Petr Pošvic/Miloš Vítovec roky dotují kulturu na náplavce:

Poslední čtyři roky před covidem jsme do kulturních programů na náplavce vložili z výnosů gastro provozů kolem 5 000 000 Kč. Později se dotace snížila ne naší vinou, nýbrž zákazem přibližně 90 % hudebních produkcí ze strany města a TCP na základě opakovaných protestů jednotek stěžovatelů z okolí. Letos jsme s pomocí veřejnosti, která nám ve sbírce věnovala 191 843 Kč, nákladem 2 000 000 Kč vyměnili dvě třetiny dna (A)VOID Floating Gallery a pravděpodobně tak zachránili kasko lodi Hradčany, jak zní oficiální název v registru plavidel, před sešrotováním. Praha a TCP sdnahou o zmaření investice vyťaly políček všem dobrým lidem, kteří se rozhodli nám pomoci. Investoři záchrany plavidla jsou z břehové hrany vykazováni, zatímco sauna, která by bez naší investice neměla na čem stát, pokračuje. Jsme přirozeně rádi, že alespoň sauna může fungovat, ale etický rozměr této situace je krajně problematický. (Saunaři jsou zde samozřejmě bez viny, abychom nebyli špatně pochopeni.  

DSCF1917.JPGw851-202103041644_03.JPGP1540779.JPG

Ředitel trutnovského Centra současného umění EPO1 Jan Kunze, básník, zpěvák, hudebník a kurátor napsal:

„Vážení představitelé města Prahy, vážení podporovatelé kultury, obracíme se na Vás s naléhavou výzvou k záchraně unikátních kulturních prostorů – lodi (A)VOID Floating Gallery, (A)VOID Gallery i (A)VOID Café. Tyto prostory, jedinečné nejen svým umístěním na řece, ale i svým kulturním zaměřením, si získaly své nezastupitelné místo na mapě pražské kultury. Od roku 2008 zde probíhá bohatý a pestrý program zaměřený na literaturu, hudbu, výtvarné umění i další formy současného umění, které ve stále komerčnější Praze nemají odpovídající alternativu. (A)VOIDy jsou v současné době jediným nekomerčním kulturním prostorem na náplavce, který své aktivity nezaměřuje na výdělek, ale na podporu a rozvoj umělecké a kulturní scény. Svým programem poskytuje prostor začínajícím i uznávaným umělcům, literátům a performerům nejen z Česka, ale i ze zahraničí. Literární večery, autorská čtení, výstavy a komorní koncerty, které zde probíhají, představují výjimečné tvůrčí osobnosti a podporují rozvoj kulturní diverzity ve městě. V oblasti literatury, zvláště poezie a nezávislé literární tvorby, neexistuje v Praze mimo (A)VOIDy žádný alternativní prostor pro prezentaci a veřejné sdílení. Zrušení těchto unikátních a dnes již kultovních zařízení by bylo nenapravitelnou chybou a nezvratnou ztrátou nejen pro pražskou kulturní scénu. Zanikly by oázy, které poskytují útočiště tvorbě, nepodléhající komerčním tlakům a sloužící především lidem, kteří oceňují kvalitní a svobodné umění. Žádáme Vás proto, abyste podpořili zachování tohoto kulturního prostoru a umožnili, aby i nadále mohl být významným místem setkávání tvůrců a příznivců umění, místem, kde mohou vznikat a být prezentována díla, která reflektují naši dobu a společnost.“  

image411.jpgimage314.jpg

 

Z textu petice, která v roce 2020 hájila „jen“ (A)VOID Floating Gallery:

(A)VOID FLOATING GALLERY, prostor charakteristický svou nezaměnitelnou atmosférou i alternativní kulturou, má významnou kulturně-společenskou hodnotu. Je dostupný a otevřený všem: synonymy (A)VOID FLOATING GALLERY jsou KULTURA, OTEVŘENOST, TOLERANCE, RESPEKT a BEZPEČNOST. Pro své zákazníky — kulturní veřejnost, Pražany, turisty i náhodné návštěvníky — i pro své příznivce zachovává bezkonkurenčně přátelské prostředí. (A)VOID FLOATING GALLERY spolupracuje s různými institucemi: s Městskou knihovnou v Praze (každoroční letní festival Na vlnách MKP, který vznikl na lodi jako Poezie na vlnách), s Pražským literárním domem autorů německého jazyka, se Společností pro nizozemskou a vlámskou kulturu NE-BE, se Společností poezie atp. A je také sociokulturním fenoménem, když se na její palubě i v podpalubí potkávají lidé různých světů – studenti, Pražané, umělci z celého světa, turisté i lidé z prostředí obchodu, médií či politiky. K tomu nepochybně přispívá také úroveň pivní kultury: (A)VOID FLOATING GALLERY byla první mezi náplavkovými provozovnami, která uvedla na náplavku rozvíjející se malé české pivovary. Za deset let existence (letos už je to 14 let) musela (A)VOID FLOATING GALLERY již několikrát statečně vzdorovat snahám o likvidaci zaměřeným proti neotřelému způsobu mixování alternativní kultury, vysoké literatury, progresivního indie popu a lidové hudby i udržení prostoru vstřícného setkávání a rozvoje nezávislé kultury. Jsme přesvědčeni, že jedinečná a mezinárodně respektovaná kulturní instituce nesmí být krátkozrace zlikvidována administrativní slepotou, ale naopak má být ponechána v gesci subjektu, který již od roku 2007 (v letech 2007 a 2008 Dvojka sobě samostatně ještě bez tandemu s Petr Pošvic/Miloš Vítovec) s citem pro genia loci promýšlí a realizuje umělecký, kulturní a sociální provoz na třech místech náplavky pod Rašínovým nábřežím. Při správě věcí veřejných musí být pro komunální politiku prioritou ohledy i na jiné hodnoty veřejného zájmu než na pouhý finanční profit a pohodlí byrokratických aparátů.  

Ještě před vydáním petice nás podpořil Miroslav Singer, emeritní guvernér ČNB, hlavní ekonom a člen vrcholového vedení Generali CEE Holding těmito slovy:

"(A)void je už tím posledním, co dělí náplavku od toho, aby se způsobem využití stala jen další, upravenější a nablýskanější reinkarnací prostoru veksláckých rýžovišť a pastí na turisty z Husákových 80. Asi proto i lidem a úředníkům, kteří toto považuji za ideál svůj i svých tyto "atrakce" provozujících kamarádů, tak vadí."

 

 

Naplavka3.jpgAvoid_PF_2018_b_6Sm.jpg36133_140273759316264_3391303_n.jpg

 

V Praze 25. 11. 2024

 

PETIČNÍ VÝBOR

Ivo Slavík, spolek Dvojka sobě, od roku 2007 iniciátor kulturního oživení náplavky pod Rašínovým nábřežím

Sylva Fischerová, spisovatelka a první básnířka hlavního města Prahy, VŠ pedagožka, klasická filoložka

Doc. RNDr. Tomáš Hudeček, Ph.D., 21. primátor HMP, VŠ pedagog na VŠCHT a konzultant

Jan Kunze, ředitel trutnovského Centra současného umění EPO1 Jan Kunze, básník, zpěvák, hudebník a kurátor

František Štorm, tvůrce písma, typograf, garfik, pedagog, odborný publicista a hudebník

Josef Straka, básník, spisovatel a literární organizátor

Petr Pošvic, promotér a gastro partner projektů (A)VOID Gallery

Miloslav Vítovec, gastro partner projektů (A)VOID Gallery

Ing. arch. MgA. Osamu Okamura, v letech 2019 - 2023 děkan Fakulty umění a architektury TUL, autor knihy o problémech současného městského prostředí Město pro každého, ilustrované Davidem Böhmem a Jiřím Frantou, oceněné DAM Architectural Book Award 2022, v letech 2019–2021 byl předsedou Komise Rady hl. m. Prahy pro umění ve veřejném prostoru, poté v letech 2021–2022 jejím členem

Tomáš Čada, básník a pedagog

akad. mal. Dan Trantina, vizuální umělec

Jiří "Bejček" Stehlíček, president Aliance P. I. V., majitel První Pivní Tramwaye a legenda pražské alternativní pivní scény (průkopník popularizace a prodeje piv z malých řemeslných pivovarů

Libor Kult, spolumajitel pivovaru Badflash a Bad Flash barů v Praze a majitel Kulového blesku

Ing. arch. MgA. Petr Tej, architekt, mostní inženýr, štvanická lávka Hol-ka 

Ing. arch. Petr Lešek, 2. místopředseda představenstva ČKA, Projektil architekti, např. NTK Praha, Studijní a vědeká knihovna Hradec Králové, lesopark Belveder Zbraslav

MgA. Pavel Karous Ph.D., sochař, pedagog a publicsta, autor a ředitel projektu Vetřelci a volavky


Ivo Slavík, Dvojka sobě, zapsaný spolek    Kontaktujte autora petice

Podepsat tuto petici

Svým podpisem akceptuji, že Ivo Slavík, Dvojka sobě, zapsaný spolek bude moci vidět všechny informace, které v tomto formuláři uvedu.

Vaši e-mailovou adresu nebudeme veřejně zobrazovat online.

Vaši e-mailovou adresu nebudeme veřejně zobrazovat online.


Souhlasím se zpracováním informací, které jsem poskytl/a v tomto formuláři, a to pro následující účely:
Zplnomocňuji Ivo Slavík, Dvojka sobě, zapsaný spolek, aby předal/a informace, které uvedu v tomto formuláři, následujícím stranám:




Placená propagace

Tuto petici nabídneme 1000 lidí.

Zjistit více...