CESKÁ PROTI SLOUCENÍ

Jaromír Procházka

/ #256 příspěvek

2011-05-28 14:21

Vážení rodiče, vážení pedagogové, vážení studenti,
Se zájmem sleduji diskuzi o sloučení GČ a GON. Je potěšitelné jak se studenti identifikují se svými ústavy. Zavádí to ale od hlavního tématu, kterým je přijetí dokumentu „Strategie rozvoje školství Jihočeského kraje do roku 2020“. Tento dokument ovlivní vývoj středního školství na území regionu na dlouhá léta.
Naše SPOLEČNÉ úsilí musí být proto zaměřeno na přesvědčení minimálně 23 krajských zastupitelů (kteří mnohdy nevědí o specifických problémech města České Budějovice) o tom, že tento dokument v této podobě je nepřijatelný.

Nesouhlasím především s argumenty obsaženými v „Optimalizační kartě č. 1“ (str. 38 dokumentu):

I. Kriterium 1. Neslučovat školy se zásadně rozdílnými obory
- toto kriterium není naplněno (dokladem je množství podpisů na petici a průběh diskuze)

II. Kriterium 2. Rovnoměrnost pokrytí nabídky vzdělávání na území kraje
- toto kriterium nezohledňuje fakt, že obyvatelé Českých Budějovic tvoří kolem 1/6 populace kraje. Samotný populační vývoj ve městě je provázen skutečností, že již dnes máme nedostatek míst v mateřských školách. Lze tedy předpokládat v následujících letech rostoucí poptávku po vzdělání. V Českých Budějovicích - jakožto krajském městě - zákonitě dochází k vytváření profilových škol, které slouží potřebám obyvatel celého kraje.

III. Kriterium 5. Optimalizace využití budov
- v materiálu není řečeno k jakým úsporám dojde
- nejsou předloženy kalkulace nutných investic po sloučení GČ a GON
- nejsou vyčísleny stávající investice kraje do pronajaté budovy GONu a jejich případné vypořádání

IV. Cílem této optimalizace je (cituji):
„Cílem je útlum 8letého oboru a zachování dvou tříd 4letého oboru se sportovní přípravou“
- přeloženo: likvidace dvou specifických úspěšných gymnázií - GON a GČ

V. Cílové úspory po ukončení optimalizace ve výhledu 4 let
- jde o celkově malé částky vzhledem k rozpočtu kraje
- nejvyšší by byly mzdové úspory, které ovšem do značné míry závisí na celkové (republikové) koncepci školství
- materiál nehovoří o nutných nákladech na plánované sloučení

Závěrem: Na základě tohoto dokumentu není možné rozhodovat o vývoji školství v kraji do roku 2020. Zmíněný materiál negarantuje rozvoj středního školství na tomto území. Má závažné nedostatky. Krajští zastupitelé odpovědní za další vývoj kraje by měli tento dokument odmítnout a nechat přepracovat.


PS. Zakopejme válečné sekery mezi GONem a GČ a GČ a GONem. Soupeř je na jiné straně. Sportovci jistě budou potřebovat lékaře, právníky, redaktory a budoucí odborníci jistě přijmou potvrzení své národní identity ve výkonech sportovců ;- )

PhDr. Jaromír Procházka, člen Školské rady GČ