Obnova železniční dopravy na trati Rakovník-Kralovice-Mladotice

Václav Kopta

/ #29 Obnovit trať by bylo pro dopravce logické!!!

2015-06-12 21:59

Nu je vidět, že se uředníci z Povedu a kraje neumí, nebo lépe nechtějí podepsat pod svůj příspěvek, obhajující názory pana hejtmana. Jen by mne zajímalo, zda názory pana hejtmana jsou osobní, nebo mu je vštěpili ti lidé, kteří dnes sedí na Povedu. Abych připomněl heslo Povedu, když začínal před pár lety působit jako organizátor dopravy, "Nechceme v dopravě revoluci, ale evoluci".

Jak taková evoluce se taková evoluce projevila? Naprostým překopáním autobusových linek, které taktéž vozí vzduch. (sami autobusáci za to na Poved velmi nadávají) a dále nahrazením vlakového spojení na severním plzeňsku autobusy, čímž ale vyhnali další lidi z veřejné dopravy. Protože z bodu A do bodu B to vlakem trvalo 20 minut a skvělým busem, který obslouží mnohem více obcí to trvalo 50 minut! (v zimě často více) Víte, cestující, zvlášť na venkově, je poměrně konzervativní a jezdí tím, na co jsou zvyklí a vnucovat mu svoji vůli, jen proto, že potřebujete využít prostoj autobusu...

K traťovému úseku Kralovice-Mladotice. Stále opakuji. Nejde jen o něj. Ta trať má smysl jen jako celek a Vy to dobře víte. To že  argumentujete tím, že v autobuse do Mladotic jezdí 5 babiček s vajíčky je nesmysl. Jezdí tam naprosto normální cestující, jako všude jinde a kupodivu tato podle Vás nesmyslná trasa převeze mnohem více cestujících, než obdobná trasa z Kralovic do 3x větší a stejně vzdálené Žihle. To o něčem vypovídá.

Navíc trasa do Mladotic měla kdysi Povedem zavedené kvalitní přípoje od vlaku z Kralovic. Ty "kvalitní a časté" návazné prestupy vyhnaly i poslední tranzitující cestující. Kdo by také chtěl přestupovat do autobusu, když chtěl jet vlakem. A když se mu v Kralovicích už po třetí stalo, že návazné autobusové spojení selhalo, jezdit přestal. (autobus nečekal a odjel mnohdy půl minuty před příjezdem vlaku, o čemž vystoupivší cestující neměli ani potuchy a marně čekali na svůj vlako-bus i půl hodiny, aby si poté zavolali automobilovou záchranu. To jsou služby! Pak když se udělá průzkum, kolik cestujících jezdí z Rakovníka do Plzně přes Mladotice, vyjde v číslech prakticky nula. A tak rakovníčtí (lubenští a další), když chtějí do Plzně (Kaznějova, H.Břízy...) musejí volit časově delší a také dražší cestu s přestupem přes Beroun. Toto také ukáže studie, kterou jsme zadali Dopravní fakultě Jana Pernera v Pardubicích. Předběžné vysledky už máme.

A nakonec jen drobnost. Vím, že Kraj stojí vlak 3x více peněz. Ale proč to tak je? Protože si takovou smlouvu Kraje udělali! Mohli vysoutěžit i jiné dopravce, tak jak je to běžné i u autobusů. Neudělali to. Místo 102 Kč za vlakokilometr mohli platit na lokálkách jen 60 Kč. A to už je o něčem jiném. V tom je vážení čtenáři to, oč se tady hádáme. A už slyším názory, že soukromníci mají zastaralé stroje, které neodpovídají dnešnímu standartu. Ale vzpomeňme na začátky autobusových dopravců. Také museli nějak začít. A tak nás vozili vyřazenými Karosami...Mimo to, se zde pomalu objevují i dopravci, kteří nabídnou dokonce lepší služby a co je důležité, lidský přístup a zájem. 

A kdyby takový dopravce začal jezdit z Rakovníka do Kralovic, logicky by BYLO v jeho zájmu obnovit spojení na Plzeň!

Vlaky jsou pro Kraje příliš drahé, ale sami víte, jak ČD hospodarí a jaké platy si rozdává managment! Změňme to! Chtějme otevřít trh i na železnici, jak to ostatně chce i EU. Je třebe si uvědomit, že právě naše (i jiné) lokálky dnes Českým drahám vydělávají peníze na to,

aby za A,

mohli si dávat tučné zlaté padáky i platy,

za B,

 mohli dotovat ztrátové rychlíkové spojení Prahy s Ostravou v tvrdé konkurenci se Student Agency, Leo Expresem... Až lokálky dojezdí, zkončí i celé České dráhy.