Představovat Josefa Krále, dlouholetého libereckého spolujezdce, by bylo nošením dříví do lesa. V prostředí automobilových rallye se pohybuje třicet let a ke kvalitním výsledkům navigoval dvě desítky jezdců, jen namátkou – Miroslava Kalinu, Václava Stejskala, Jiřího Tošovského, Marcela Tučka. A nyní na Jänner rally Niki Glisice, a to v němčině… Tam také začala nová česká rally sezóna, plná změn, zejména z hlediska bezpečnosti všech zainteresovaných. Krátce po skončení soutěže Josef Král poskytl zajímavý rozhovor.
Zaznamenal jsi nějaké změny s ohledem na bezpečnost už v Rakousku?
Celý region touto událostí žije už dlouho před konáním samotné soutěže. Místní lidé jsou hrdí na to, že můžou přivítat nejlepší jezdce z Evropy, zemští politici jsou si vědomi toho, že s rally do regionu „přitečou“ peníze a zvýší se počet pracovních míst, a místní samosprávy na všech úrovních konání Janner Rally podporují (i finančně). Myslíš si, že by rally v regionu měla takovou politickou i občanskou podporu, kdyby to bylo pro občany opravdu nebezpečné, jak je dnes u nás rally některými médii prezentována? A tak zatímco dvacet kilometrů severně od Freistadtu se v současné době pořádá mediální „hon na rallyové čarodějnice“, a naši politici před kamerami exhibují v prohlášeních, že „kratochvíle vraždících pracháčů“ ve svých volebních obvodech v žádném případě nepřipustí, rakouští pořadatelé se těší, že budou moci doma uvítat co nejvíce českých posádek... Ale zpět k tvé otázce. Rakousko je známé tím, že bezpečnostní opatření přijímaná pořadateli jsou tam tradičně na vysoké úrovni, a tak nemůžu říct, že by se pořadatelé museli najednou probudit a přijmout nějaká nová, která by se řádově odlišovala od minulých ročníků.
Čím se liší zabezpečení v cizině oproti českým erzetám?
V ČR jsou bezpečnostní opatření skutečně jedny z nejpřísnějších v celé Evropě, a pořadatelé rally v Čechách za Rakouskem z mého pohledu nijak nezaostávájí. Ostatně, o pořadatelské úrovni rally v Čechách svědčí i to, že na zajištění rychlostních zkoušek letošní Janner Rally se podílelo značné množství lidí z ČR (např. z pořadatelského týmu Rally Český Krumlov), a měření časů zajišťoval výhradně tým českých časoměřičů... Zásadní rozdíl ale vidím v tom, že v Rakousku je „dál“ chování diváků, kteří rally sledovat přicházejí. Pořadatel je jimi plně respektovaná osobnost (a je jedno, kolik mu je let), nikdo se s ním nehádá, že když máme „svobodu“, že si může i na rychlostní zkoušce jít, kam se mu zachce, nebo že mu nikdo nemůže zakázat stát na své vlastní louce. A ani v místech, kde pořadatel není (neboť skutečně není v moci organizátorů pokrýt lidmi každých 20 metrů trati), nikdo do „zakázaných zón“ nevstupuje. Každý si je tam vědom toho, že rally sleduje hlavně pro zábavu, dobrovolně, a na své vlastní nebezpečí, a že jeho nejdůležitější prioritou je v pondělí odejít zdravý a „po vlastních“ do práce... V Čechách máme podle mého názoru tedy rezervy zejména v dobrovolném dodržování zásad „divácké etiky“ ze strany návštěvníků rychlostních zkoušek...
Nicméně je pravda i to, že pořadatelé v Rakousku to mají o něco jednodušší vzhledem k přírodním podmínkám. Tratě jsou techničtější a tím i pomalejší, a vyvýšených míst vhodných pro sledování rally diváky je tam asi také víc. K zamyšlení pro nás je tím pádem i to, jestli jsme to s tzv. ochranou přírody u nás poněkud nepřehnali, když v „přírodním ráji“ oblasti Muhlviertel (kousek od Šumavy, kde se na některá místa občas člověk nesmí vydat ani na kole), se v Rakousku, zemi velmi zatížené na ochranu přírody, v nadmořské výšce kolem 1.000 m běžně může rally pořádat. A rychlostní zkoušky zde občas přes obce vedou také, a nikde se občanské protesty ani petice proti rally nekonají.“
Myslíš si, že navržené změny jsou dostatečné?
„Víš, já si dokonce myslím, že navržené změny pro rok 2013 nejsou ani tak reakcí na skutečné potřeby české rally, jako spíš reakcí na „mediální štvanici“, kterou spustili naši „pseudonovináři“, kteří musí svému chlebodárci přinést za každou cenu nějaký „krvák“, aby se jejich produkt prodával.
Pořadatelé rally v Čechách jsou povinni se řídit nařízeními mezinárodní sportovní autority - FIA zastřešující sportovní podniky v celém světě, v tom nejsme v Evropě žádnou výjimkou. Bezpečnostní opatření předepsaná FIA se neustále zlepšují, protože musí držet krok s vývojem techniky, která se na rally používá. V současné době se přijímají opatření zejména směřující ke snížení rychlosti dosahované rallyovými vozy. Ale jedno je třeba říct tady jasně: navržené změny nebudou v ČR dostatečné nikdy, pokud se jimi účastníci rally nebudou řídit!!! Nebo se snad znovu chceme dopracovat k tomu, že budeme mít zase na erzetách na každém druhém metru policajta s obuškem, jako to vidíme třeba na ligovém fotbalu?
Už dosavadní bezpečnostní opatření na českých rally šla výrazně nad rámec podmínek pro pořádání rally stanovených FIA a FAS, a z dosud známých výsledků vyšetřování tragických událostí vyplývá, že naprostá většina z nich byla zapříčiněna nezodpovědností diváků a jejich nerespektováním bezpečnostních opatření nebo pokynů pořadatelů. Takže vlastně nejdůležitějším opatřením bude nejspíš dostat toto povědomí diváků.
Co Ti v nových nařízeních chybí?
„Vzhledem k většinou naprosto mylným informacím, kterými až na výjimky naše média nyní veřejnost „zásobují“, mně v nových nařízeních chybí jednoznačně jasně formulované právní prostředí pro účast na rally pro diváky. To, že platí v ČR nějaké všeobecně platné zákony, na rally někteří lidé rádi zapomínají („Nikdo mi nic neřekl“ - je jedna z nejpohodlnějších výmluv v ČR vůbec). My jako soutěžící startujeme v rally v rámci jasných pravidel, jedeme na vlastní nebezpečí, máme za povinnost uzavřít si vlastní úrazové pojištění, a jsme povinni uzavřít si pojištění odpovědnosti za škody způsobené třetím osobám, včetně sankcí (velké peněžité pokuty, nepovolení startu, disciplinární řízení, odebrání licence...). Stejně tak jednoznačně by mělo být ale naší veřejnosti řečeno, že motoristický sport může být i pro diváka nebezpečný, že divák sleduje rally na své vlastní nebezpečí, a že 100% bezpečné místo na rally, ostatně, ani nikde jinde na světě, prostě neexistuje.
Pavel Vydra
http://www.autosport.cz