Prohlášení - reakce na Petici proti rušení ZŠ praktických

Quoted post

Fagala

#37 Re: Re: Brei není oprávněn mluvit za odborníky

2012-11-21 00:04

#36: Petra Brabcová - Re: Brei není oprávněn mluvit za odborníky 

Odpovědi psány kurzívou pod odstavci tazatelky.

Není mi zcela jasné, co pisatel myslí onou "speciálkou". Jedná se o speciální školství či základní školu speciální? Z kontextu tohoto i předchozích příspěvků spíše vyplývá, že by se mělo jednat o základní školu praktickou, tedy tu, která vzdělává žáky s lehkým mentálním postižením. Pro porozumění by bylo vhodné užívat adekvátní terminologii.

Pisatel má na mysli obecně všechny základní školy speciální tedy základní školu praktickou i základní školu speciální, a početní stavy průměruje s přihlédnutím k praktickým zkušenostem s docházkou žáků v obou typech škol. V praktické škole bývají absence časté u dětí z nepodnětného či rizikového domácího prostředí, v základní škole speciální je absence žáků s postižením často kvůli nemoci, diagnostickým pobytům, pobytům v lázních, v nemocnicích nebo  omezením  rodičů zvládat dopravní překážky do vzdálené speciální školy apod..

 Dále by mě zajímalo, na základě čeho (vlastní zkušenosti, výzkum, závěry nějaké instituce apod.) uvedený pisatel popisuje výchovně-vzdělávací proces v oněch "speciálkách".

Z vlastní zkušenosti, z výpovědí vyučujících  základní školy speciální a základní školy praktické, z výpovědí asistentů a stážistů v základní škole praktické a základní škole speciální, z výpovědí rodičů žáků základní školy speciální a základní školy praktické.

Zároveň bych ráda znala kritéria posuzování práce a ohodnocení pedagogických pracovníků ve "speciálkách", ze kterých pisatel vychází, když píše "Takže v konečném důsledku je stav vědomostí žáků závislý na ochotě konkrétního pedagoga odvést za svoji nemalou odměnu alespoň nějakou práci."

Jediným kritériem pro posuzování práce a hodnocení pedagogických pracovníků je profesionalita, proti které se někteří pedagogové zpronevěřují.  Sami na veřejných místech ventilují, že „rozčiluji se a snažím pouze do výše svého platu“, „ nač se snažit, když spratkům ve škole i těm doma je to jedno“, naše škola je celá romská a ti mluví jenom romsky čemuž nerozumím“ „k čemu je vzdělávání postižených, když nepřináší žádné výsledky“ apod. (s ohledem na rodiče volím méně hrubé výrazy, než je zaznamenáno z praxe). „Double face“ je běžným projevem zejména starších pedagogů ve speciálkách a ví to každý, kdo se o tuto problematiku zajímá.  Na druhou stranu existují i kultivovaní profesionálové, kteří z uvedeného průměru vybočují. Vystupování některých ředitelů praktických škol je kapitolou samou pro sebe, jejich nevybíravá komunikace a praktiky jsou také všeobecně známé.

Pisatel dále uvádí, že "Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v žádné své části neobsahuje opatření, které by mohlo jen naznačovat ohrožení možnosti vzdělávání dětí s postižením ve škole samostatně zřízené pro postižení..." V případě lehkého mentálního postižení, považuji minimálně následující část textu "Strategie boje proti sociálnímu vyloučení" "Obsahem střednědobého opatření je: Legislativně znemožnit zřizování a provozování základních škol zřízených pro děti s lehkým mentálním postižením...; Na základě analýz ... rozhodnout o školách zřizovaných pro děti s lehkým mentálním postižením ke zrušení ... a k transformaci (zavedení standardního vzdělávacího plánu ŠVP ZV); Indikátor plnění - Novela školského zákona neumožňující zřizování a provozování základních škol pro děti s lehkým mentálním postižením nabývá účinnosti; Je s konečnou platností rozhodnuto o základních školách zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením k transformaci na školu hlavního vzdělávacího proudu a ke zrušení..."  za opatření vedoucí k (dle slov pisatele) "ohrožení možnosti vzdělávání dětí s postižením ve škole samostatně zřízené pro postižení".

Již v úvodním odstavci obsahuje Petice proti rušení praktických škol zavádějící informace, když se v ní píše: „Drtivá většina odborníků z praxe, zákonných zástupců, ale například i lékařů a psychologů se kloní k názoru, že je vhodné pro tyto děti se speciálními vzdělávacími potřebami zachovat možnost vzdělávání ve škole samostatně zřízené pro tento typ postižení…. Zakazovat rodičům volbu jiné než běžné základní školy pro své děti je nedemokratické.“ Ve smyslu dikce školského zákona dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním. Zdravotním postižením je pro účely školského zákona mentální, tělesné, zrakové nebo sluchové postižení, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus a vývojové poruchy učení. Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v žádném svém opatření ani nenaznačuje, že by se mělo ohrozit vzdělávání ve školách samostatně zřízených pro postižení sluchu, zraku, autismem, kombinovanými vadami, mentálním postižením apod. (typy zdravotního postižení). Autoři Petice z neznalosti nebo úmyslně formulovali tak, že ve skutečnosti prezentovali nepravdivý záměr Strategie boje proti sociálnímu vyloučení ohrozit možnost vzdělávání pro děti se zdravotním postižením ve škole samostatně zřízené pro tento typ postižení.  U rodičů dětí se zdravotním postižením tak vyvolala Petice a její zavádějící interpretace vážné obavy o další vzdělávání jejich dětí. Proti tomuto nepřijatelnému šíření poplašné zprávy a jejich dopadech na rodiny s postiženými dětmi se vymezila Mgr. Baxová a Mgr. Laurenčíková ve svém věcném a výstižném Prohlášení.

Odpovědi

Adam G.

#39 Čo hovorí stratégia a čo reakcie na ňu

2012-11-21 13:03:54

Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v žádném svém opatření ani nenaznačuje, že by se mělo ohrozit vzdělávání ve školách samostatně zřízených pro postižení sluchu, zraku, autismem, kombinovanými vadami, mentálním postižením apod. (typy zdravotního postižení).

Je to otázka interpretácie, pán Fagala a pán Brei, a v tom je celý spor. Upresnime to:

V úvode odseku 4.5.3.3 sa píše: "Cílem opatření je transformace paralelního systému základních  škol zřízených pro děti s lehkým mentálním postižením tak, aby výsledný stav umožňoval vzdělávat všechny děti ve školách hlavního vzdělávacího proudu. K posílení škol hlavního vzdělávacího proudu směřuje většina ostatních opatření." (obsah krátkodobých a dlhodobých opatrení - viď zvyšok tohoto a nasledujúceho odseku, dovedna asi 2 strany)

Áno, transformácia znamená zánik ZŠ praktických v tej podobe, ako ich poznáme. Podľa nás ovšem neznamená ohrozenie vzdelávania žiakov s postihnutím, pretože (a to ostatne Stratégia rieši v omnoho väčšom rozsahu) základné školy budú na vzdelávanie takýchto žiakov lepšie vybavené (viď druhá citovaná veta).

Autori petície proti Stratégii nie sú ochotní veriť, že by to mohlo fungovať. Tvrdia síce, že sú za integráciu atd "ale dobre pripravenú", ale praktické kroky vedúce k pripravenosti terénu na zmenu sabotujú v zárodku (viď Stratégia). Pre svoj strach bránia súčasný systém segregovaného vzdelávania ako "závideniahodný výdobytok skvelej českej pedagogiky" a odmietajú priznať jeho chyby, jeho nedostatočnosť.

Ja viem, na tomto sa nedohodneme. A na strach má každý človek nárok. Ale ak učitelia špeciálnych (vrátane praktických) škôl ako (jediní praví) odborníci masírujú verejnú mienku svojimi katastrofickými víziami budúcnosti, to skrátka nie je v poriadku. A je to škoda práve preto, že bez ich účasti a pomoci to základné školy v budúcnosti budú zvládať len ťažko.

 

Šimůnková Renata

#41 Re: Re: Re: Brei není oprávněn mluvit za odborníky

2012-11-21 13:33:47

#37: Fagala - Re: Re: Brei není oprávněn mluvit za odborníky

Není mi zcela jasné, co pisatel myslí onou "speciálkou". Jedná se o speciální školství či základní školu speciální? Z kontextu tohoto i předchozích příspěvků spíše vyplývá, že by se mělo jednat o základní školu praktickou, tedy tu, která vzdělává žáky s lehkým mentálním postižením. Pro porozumění by bylo vhodné užívat adekvátní terminologii.

Pisatel má na mysli obecně všechny základní školy speciální tedy základní školu praktickou i základní školu speciální, a početní stavy průměruje s přihlédnutím k praktickým zkušenostem s docházkou žáků v obou typech škol. V praktické škole bývají absence časté u dětí z nepodnětného či rizikového domácího prostředí, v základní škole speciální je absence žáků s postižením často kvůli nemoci, diagnostickým pobytům, pobytům v lázních, v nemocnicích nebo  omezením  rodičů zvládat dopravní překážky do vzdálené speciální školy apod..

 

... Uvádíte zde mylnou informacil. Základní školy praktické patří do systému základního vzdělávání. Vzdělávají se tu žáci s lehkou mentální retardací. Délka vzdělávání 9 let. Po ukončení 9. postupného ročníku žáci získávají základní vzdělání. Výuka probíhá podle tohoto vzdělávacího plánu: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/rvpzv-lmp.pdf . Nejsou speciálkou. Základní školy speciální patří do speciálního školství a jsou zde umístěni žáci se střední a těžkou mentální retardací. Délka vzdělávání 10 let. Po ukončení 10. postupného ročníku žáci získávají základy vzdělání. Výuka probíhá podle tohoto vzdělávacího plánu: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP-ZSS_kor-final.pdf . Pokud by někdo měl zájem a dal si práci s porovnáním, zjistí podstatné rozdíly v nárocích. Po ZŠ praktické natupují žáci do systému středního školství (OU, popř SOU - 2 až 3 roky denního studia - střední vzdělání s výučním listem) po ukončení ZŠ speciální mohou pokračovat na Praktické škole (1 až 2 roky denního studia - střední vzdělání).

... Nejsem proti inkluzi (aby nebylo mýlky). Jsem proti překotným, v dalších souvislostech nepromyšleným a nevratným krokům.