Otevřený dopis ministryni školství proti násilné inkluzi

právnik

/ #297

2018-10-25 12:17

Dobrý deň, pani Hrindová,

hoci nepracujem v pedagogickej sfére, dovolím si Vám oponovať. Inklúzia je jednoznačne moderný spôsob výchovy, ktorý síce má množstvo negatívnych vplyvov, no osobne si myslím, že tie pozitívne jednoznačne prevažujú.

Predstavme si takúto situáciu. Majme dieťa, rómskeho chlapca z osady, ktorý pochádza zo sociálne vylúčenej rodiny. Rodičia ho zapíšu do 1. ročníka na ZŠ. Chlapec bude poslabší v učení, no garantujem Vám, že nejakú aktivitu vyvíjať bude. Viete prečo? Lebo jednak ho kamaráti s dobrými študijnými výsledkami budú "ťahať" hore, jednak ho budú "ťahať" hore učitelia, prípadne špeciálny pedagóg (asistent učiteľa). Učitelia budú chcieť z chlapca vychovať vzdelaného človeka.

Či sa im to bude dariť, je otázne. Povedzme však, že sa im to príliš nebude dariť a chlapca preradia do špeciálnej školy. Tam budú všetci jeho spolužiaci na rovnakej úrovni ako on, takže "hore" ho ťahať rozhodne nebudú, skôr naopak. A učitelia? Nuž, učitelia budú veľmi dobre vedieť, že učia na špeciálnej škole. Preto budú mať nižšie nároky.

Šikana, ktorú tak spomínate, je rozšírená skôr na špeciálnych školách. Už z toho dôvodu, že tam chodia v učení slabšie deti, zo sociálne vylúčených rodín. Rovnako tak je tam väčšia tendencia zo strany pedagógov šikanu "tolerovať", lebo to, s čím sa stretávajú často, majú tendenciu brať ako normálny stav. Na základných školách (netvrdím, že na všetkých) sa proti šikanovaniu seriózne bojuje.

Stav je jednoducho taký, že pri segregácii sa slabší žiaci ťahajú dolu. Pri inklúzii sa slabší žiaci, naopak, ťahajú hore. 

Toľko môj pohľad.