MANIFESTAČNÍ PETICE ZA ODSTOUPENÍ PREZIDENTA MILOŠE ZEMANA

Quoted post


Nepřihlášený uživatel

#167693 Re: Re:

2021-03-03 05:17

#167671: - Re:  

 Že mají Češi k sólistickému jednání takřka unikátní sklon, potvrzují sociologové. "V mezinárodních výzkumech česká veřejnost vychází jako nejvíc individualistická," říká šéf STEM Martin Buchtík. Tři roky stará studie Akademie věd ČR uvádí, že "v hodnotách orientovaných na kolektivní zájmy se česká společnost vymyká celoevropskému průměru a podprůměrnou orientací na druhé osoby se zcela vzdaluje i svým nejbližším kulturním i geografickým sousedům." A nejen to. Také vzájemná důvěra mezi lidmi je v české společnosti velmi nízká. S tezí "většině lidí se dá věřit" souhlasí podle měření z loňského prosince jen třetina Čechů. Neposlouchá se to dobře, ale datům naznačujícím světově nadstandardní míru sobectví člověk neuteče. "Z mnoha důvodů je kapitál důvěry, od důvěry v Boha po důvěru ve vládu a v souseda, v naší zemi téměř vyčerpán," říká teolog 

Odpovědi


Nepřihlášený uživatel

#167694 Re: Re: Re:

2021-03-03 05:19:06

#167693: - Re: Re:  

 "Souhlasil bych s tím, že za naší neschopností vyrovnat se s pandemií je i jistá hodnotová a duchovní krize. Ale byl bych opatrnější, pokud jde o její přímočaré spojování s 'bezvěrectvím' v úzce pochopeném smyslu," říká filozof  Němec. Jak tedy problém nedostatku víry chápat? "Je třeba vzít vážně, že již dávno žijeme v sekularizovaném světě. A mnohé původně křesťanské hodnoty a ideje byly na Západě přetlumočeny do sekulárního jazyka a zčásti se otiskly do podoby jeho veřejných a politických institucí. Patří k nim i pojmy a hodnoty, jako je lidská důstojnost, lidská práva, demokracie, humanita, solidarita v západním smyslu slova. Větší problém než bezvěrectví je tedy u nás v tom, že právě tyto hodnoty se vytratily z veřejného povědomí. Nebo spíše u nás po sametové revoluci dost hluboce nezakořenily. Společnost, kde tyto hodnoty chybí, je společností rozklíženou, což se neblaze projevuje v časech krize, jako je tato," dodává Němec.

Že v Česku nejde jen o problém absence náboženství v úzkém slova smyslu, ale spíše o nepřítomnost jeho původních hodnot, potvrzuje historik a teolog Tomáš Petráček. "Nejlépe v době epidemie fungují země jako Nový Zéland, Dánsko, Finsko, které jsou sice brutálně sekularizované, církevní život a bohoslužby tam nehrají roli, ale ty podstatné křesťanské hodnoty ano: solidarita, smysl pro společenství, ohleduplnost, soucit, odpovědnost, nikoho neodepisovat. Naproti tomu východní Evropa je pořád zničená komunistickou devastací hodnot, kterou dorazila naše divoká forma kapitalismu po roce 1989, stojící na předpokladech jako 'každý za sebe, urvat, co se dá, nikomu nevěřit, spolupracovat je iluze'."