MANIFESTAČNÍ PETICE ZA ODSTOUPENÍ PREZIDENTA MILOŠE ZEMANA

Quoted post


Nepřihlášený uživatel

#167694 Re: Re: Re:

2021-03-03 05:19

#167693: - Re: Re:  

 "Souhlasil bych s tím, že za naší neschopností vyrovnat se s pandemií je i jistá hodnotová a duchovní krize. Ale byl bych opatrnější, pokud jde o její přímočaré spojování s 'bezvěrectvím' v úzce pochopeném smyslu," říká filozof  Němec. Jak tedy problém nedostatku víry chápat? "Je třeba vzít vážně, že již dávno žijeme v sekularizovaném světě. A mnohé původně křesťanské hodnoty a ideje byly na Západě přetlumočeny do sekulárního jazyka a zčásti se otiskly do podoby jeho veřejných a politických institucí. Patří k nim i pojmy a hodnoty, jako je lidská důstojnost, lidská práva, demokracie, humanita, solidarita v západním smyslu slova. Větší problém než bezvěrectví je tedy u nás v tom, že právě tyto hodnoty se vytratily z veřejného povědomí. Nebo spíše u nás po sametové revoluci dost hluboce nezakořenily. Společnost, kde tyto hodnoty chybí, je společností rozklíženou, což se neblaze projevuje v časech krize, jako je tato," dodává Němec.

Že v Česku nejde jen o problém absence náboženství v úzkém slova smyslu, ale spíše o nepřítomnost jeho původních hodnot, potvrzuje historik a teolog Tomáš Petráček. "Nejlépe v době epidemie fungují země jako Nový Zéland, Dánsko, Finsko, které jsou sice brutálně sekularizované, církevní život a bohoslužby tam nehrají roli, ale ty podstatné křesťanské hodnoty ano: solidarita, smysl pro společenství, ohleduplnost, soucit, odpovědnost, nikoho neodepisovat. Naproti tomu východní Evropa je pořád zničená komunistickou devastací hodnot, kterou dorazila naše divoká forma kapitalismu po roce 1989, stojící na předpokladech jako 'každý za sebe, urvat, co se dá, nikomu nevěřit, spolupracovat je iluze'."

Odpovědi


Nepřihlášený uživatel

#167695 Re: Re: Re: Re:

2021-03-03 05:20:12

#167694: - Re: Re: Re:  

 Z toho všeho by se mohlo zdát, že současná česká vláda má dokonalé alibi. A že může tvrdit: "My za covidový průšvih nemůžeme, mohou za něj bezohlední lidé." Také se o vytváření takového příběhu pokouší. Jenže je to opravdu pouze alibismus. Držitelé moci se z odpovědnosti nevyvléknou − a to nejen ve formálním slova smyslu. "Pokud naše společnost původně křesťanské hodnoty sounáležitosti a humanity ztrácí, je samozřejmě o to důležitější, jestli se tyto hodnoty objevují alespoň u lídrů, kteří mají na většinovou společnost vliv. Pokud by tomu tak bylo, mohlo by opět fungovat něco jako 'efekt Havel'. Jak z tohoto pohledu působí současní čeští lídři, je ale zbytečné rozvádět," konstatuje plzeňský biskup Holub. Lapidárně řečeno: Pokud vidí lidé u nejvyšších představitelů jen snahu urvat co nejvíc pro sebe, koncentrovaný alibismus, neschopnost podívat se na věci ze širšího pohledu, neochotu spolupracovat s těmi, kdo jim hned nadšeně netleskají, a někdy i nechutné papalášství, pak se těžko divit, že to českou společnost k empatickému chování nemotivuje.

Skrze sobectví a absenci jakýchkoliv nemateriálních hodnot na nejvyšších místech státu lze vysvětlit i to, proč právě česká vláda v epidemii selhává více než jiné. Populistické vlády obecně nebývají v krizích úspěšné. Politolog Ivan Krastev trefně konstatuje, že populisté jsou dobří v označování nepřátel, nikoliv v řešení problémů. "Populistické strany nikdy nepřipraví své vůdce na každodenní politickou práci při správě státu ani na potřebu se dohodnout s ostatními v zájmu společné budoucnosti," poznamenává třeba i filozof Jakub Jirsa.


Nepřihlášený uživatel

#167698 Re: Re: Re: Re:

2021-03-03 05:53:48

#167694: - Re: Re: Re:  

 Nač takové složitosti. Otázka je prostá. Je vakcína, nebo ne? S vaším kdejakologickým mentorováním, denuncováním a fízlováním se běžte v klidu vycpat.