PETICE ZA ÚPLNÉ ZRUŠENÍ RALLYE - nechceme hazard se životy!

Quoted post


Nepřihlášený uživatel

#524 „Rally je v České republice na špičkové úrovni“, říká Josef Král

2013-01-12 18:19

Představovat Josefa Krále, dlouholetého libereckého spolujezdce, by bylo nošením dříví do lesa. V prostředí automobilových rallye se pohybuje třicet let a ke kvalitním výsledkům navigoval dvě desítky jezdců, jen namátkou – Miroslava Kalinu, Václava Stejskala, Jiřího Tošovského, Marcela Tučka. A nyní na Jänner rally Niki Glisice, a to v němčině… Tam také začala nová česká rally sezóna, plná změn, zejména z hlediska bezpečnosti všech zainteresovaných. Krátce po skončení soutěže Josef Král poskytl zajímavý rozhovor.

Zaznamenal jsi nějaké změny s ohledem na bezpečnost už v Rakousku?

Celý region touto událostí žije už dlouho před konáním samotné soutěže. Místní lidé jsou hrdí na to, že můžou přivítat nejlepší jezdce z Evropy, zemští politici jsou si vědomi toho, že s rally do regionu „přitečou“ peníze a zvýší se počet pracovních míst, a místní samosprávy na všech úrovních konání Janner Rally podporují (i finančně). Myslíš si, že by rally v regionu měla takovou politickou i občanskou podporu, kdyby to bylo pro občany opravdu nebezpečné, jak je dnes u nás rally některými médii prezentována? A tak zatímco dvacet kilometrů severně od Freistadtu se v současné době pořádá mediální „hon na rallyové čarodějnice“, a naši politici před kamerami exhibují v prohlášeních, že „kratochvíle vraždících pracháčů“ ve svých volebních obvodech v žádném případě nepřipustí, rakouští pořadatelé se těší, že budou moci doma uvítat co nejvíce českých posádek... Ale zpět k tvé otázce. Rakousko je známé tím, že bezpečnostní opatření přijímaná pořadateli jsou tam tradičně na vysoké úrovni, a tak nemůžu říct, že by se pořadatelé museli najednou probudit a přijmout nějaká nová, která by se řádově odlišovala od minulých ročníků.

Čím se liší zabezpečení v cizině oproti českým erzetám?

V ČR jsou bezpečnostní opatření skutečně jedny z nejpřísnějších v celé Evropě, a pořadatelé rally v Čechách za Rakouskem z mého pohledu nijak nezaostávájí. Ostatně, o pořadatelské úrovni rally v Čechách svědčí i to, že na zajištění rychlostních zkoušek letošní Janner Rally se podílelo značné množství lidí z ČR (např. z pořadatelského týmu Rally Český Krumlov), a měření časů zajišťoval výhradně tým českých časoměřičů... Zásadní rozdíl ale vidím v tom, že v Rakousku je „dál“ chování diváků, kteří rally sledovat přicházejí. Pořadatel je jimi plně respektovaná osobnost (a je jedno, kolik mu je let), nikdo se s ním nehádá, že když máme „svobodu“, že si může i na rychlostní zkoušce jít, kam se mu zachce, nebo že mu nikdo nemůže zakázat stát na své vlastní louce. A ani v místech, kde pořadatel není (neboť skutečně není v moci organizátorů pokrýt lidmi každých 20 metrů trati), nikdo do „zakázaných zón“ nevstupuje. Každý si je tam vědom toho, že rally sleduje hlavně pro zábavu, dobrovolně, a na své vlastní nebezpečí, a že jeho nejdůležitější prioritou je v pondělí odejít zdravý a „po vlastních“ do práce... V Čechách máme podle mého názoru tedy rezervy zejména v dobrovolném dodržování zásad „divácké etiky“ ze strany návštěvníků rychlostních zkoušek...

Nicméně je pravda i to, že pořadatelé v Rakousku to mají o něco jednodušší vzhledem k přírodním podmínkám. Tratě jsou techničtější a tím i pomalejší, a vyvýšených míst vhodných pro sledování rally diváky je tam asi také víc. K zamyšlení pro nás je tím pádem i to, jestli jsme to s tzv. ochranou přírody u nás poněkud nepřehnali, když v „přírodním ráji“ oblasti Muhlviertel (kousek od Šumavy, kde se na některá místa občas člověk nesmí vydat ani na kole), se v Rakousku, zemi velmi zatížené na ochranu přírody, v nadmořské výšce kolem 1.000 m běžně může rally pořádat. A rychlostní zkoušky zde občas přes obce vedou také, a nikde se občanské protesty ani petice proti rally nekonají.“

Myslíš si, že navržené změny jsou dostatečné?

„Víš, já si dokonce myslím, že navržené změny pro rok 2013 nejsou ani tak reakcí na skutečné potřeby české rally, jako spíš reakcí na „mediální štvanici“, kterou spustili naši „pseudonovináři“, kteří musí svému chlebodárci přinést za každou cenu nějaký „krvák“, aby se jejich produkt prodával.

Pořadatelé rally v Čechách jsou povinni se řídit nařízeními mezinárodní sportovní autority - FIA zastřešující sportovní podniky v celém světě, v tom nejsme v Evropě žádnou výjimkou. Bezpečnostní opatření předepsaná FIA se neustále zlepšují, protože musí držet krok s vývojem techniky, která se na rally používá. V současné době se přijímají opatření zejména směřující ke snížení rychlosti dosahované rallyovými vozy. Ale jedno je třeba říct tady jasně: navržené změny nebudou v ČR dostatečné nikdy, pokud se jimi účastníci rally nebudou řídit!!! Nebo se snad znovu chceme dopracovat k tomu, že budeme mít zase na erzetách na každém druhém metru policajta s obuškem, jako to vidíme třeba na ligovém fotbalu?

Už dosavadní bezpečnostní opatření na českých rally šla výrazně nad rámec podmínek pro pořádání rally stanovených FIA a FAS, a z dosud známých výsledků vyšetřování tragických událostí vyplývá, že naprostá většina z nich byla zapříčiněna nezodpovědností diváků a jejich nerespektováním bezpečnostních opatření nebo pokynů pořadatelů. Takže vlastně nejdůležitějším opatřením bude nejspíš dostat toto povědomí diváků.

Co Ti v nových nařízeních chybí?

„Vzhledem k většinou naprosto mylným informacím, kterými až na výjimky naše média nyní veřejnost „zásobují“, mně v nových nařízeních chybí jednoznačně jasně formulované právní prostředí pro účast na rally pro diváky. To, že platí v ČR nějaké všeobecně platné zákony, na rally někteří lidé rádi zapomínají („Nikdo mi nic neřekl“ - je jedna z nejpohodlnějších výmluv v ČR vůbec). My jako soutěžící startujeme v rally v rámci jasných pravidel, jedeme na vlastní nebezpečí, máme za povinnost uzavřít si vlastní úrazové pojištění, a jsme povinni uzavřít si pojištění odpovědnosti za škody způsobené třetím osobám, včetně sankcí (velké peněžité pokuty, nepovolení startu, disciplinární řízení, odebrání licence...). Stejně tak jednoznačně by mělo být ale naší veřejnosti řečeno, že motoristický sport může být i pro diváka nebezpečný, že divák sleduje rally na své vlastní nebezpečí, a že 100% bezpečné místo na rally, ostatně, ani nikde jinde na světě, prostě neexistuje.

Pavel Vydra
http://www.autosport.cz

Odpovědi


Nepřihlášený uživatel

#526 Re: „Rally je v České republice na špičkové úrovni“, říká Josef Král

2013-01-14 01:15:27

#524: - „Rally je v České republice na špičkové úrovni“, říká Josef Král

Nein zur Jänner Rallye

01.01.2012 16:12

Appell der Grünen im Bezirk Freistadt: Vorrang für Klimaschutz - Nein zur  Jänner Rallye - Unser Klima braucht keine Sonderprüfung!

 

Die Lage ist eindeutig. Österreich ist beim Klimaschutz  im Verkehr im EU Schlussfeld  zu finden. Platz 17 und eine Zunahme von 60,3 Prozent mehr CO2 Emissionen des Verkehrs zwischen 1990 und 2010 (vgl. Quelle: EEA, VVÖ 2011) sind wahrlich ein Grund zum Umdenken und Handeln. Nicht so im Bezirk Freistadt! Nach steigendem Widerstand und anschließendem AUS für die Jänner Rallye im Jahre 1986 (!) erfolgte – für uns völlig unverständlich und unzeitgemäß - im Jahre 2000(!) die Wiederbelebung der Veranstaltung.

Seither dröhnen Jahr für  Jahr Anfang Jänner wieder die Motoren.  Sorgen um Umwelt, Klima, Sicherheit, berechtigter Ärger über Flurschäden, rücksichtsloses Verhalten gegenüber Anrainerinnen  und Anrainern werden ignoriert. Der wirtschaftliche Nutzen der Jänner Rallye – untermauert mit nicht bewiesenen Erfolgszahlen – dient als Argument gegen jede Art von Kritik.

Die Grünen des Bezirks Freistadt machen dieses Jahr mittels einer Plakataktion auf die Negativfolgen der Jänner Rallye aufmerksam und fordern das endgültige AUS  für diese unzeitgemäße klimaschädliche Veranstaltung. 

Gefordert wird statt dessen eine zukunftsorientierte, innovative Ersatzveranstaltung, die mit dem Prinzip des sanften Tourismus in unserer Gegend vereinbar ist  und Rücksicht auf Mensch, Klima, Umwelt und Natur nimmt. In Zusammenarbeit mit im Bezirk aktiven Initiativen und Personen wäre dies besonders im Bereich der Elektromobilität anzustreben.

Besondere Betroffenheit herrscht in den Rallye Gemeinden. 

Die Grünen Pregarten empfinden es als Populismus der besonderen Art, dass  auf der Ortstafel von Pregarten die Klimabündnistafel gleich in Kombination mit der Jänner Rallye Tafel montiert ist. Auch das mangelnde Mitgefühl mit den unvorstellbar leidenden Klimaopfern und die fehlende Einbeziehung von Anrainerinnen und Anrainern der Rennstrecken stoßen sauer auf.

Eine ganz besondere Gefahr neben den klimaschädlichen Aspekten sieht Mag.a. Manuela Bonifer - Jungwirth, die Fraktionsobfrau der Grünen Pregarten, in der negativen Vorbildwirkung auf junge Menschen. Sie tritt auch für die Erstellung einer Schadensbilanz und die  Errichtung einer „Anlaufstelle für die Bevölkerung“ ein. Dort sollen alle Rallye –Schadensfälle (Flurschäden, Lärmschäden, Schäden durch Rollsplitt an Häusern…) aufgenommen werden.

Leopold Pammer, der Obmann der Grünen Leopoldschlag, bezweifelt die Glaubwürdigkeit von Sponsoren, die einerseits Energiesparvorschläge veröffentlichen und gleichzeitig die Jänner Rallye massiv unterstützen. Dass ein Landesrat und eine führende Politikerin der Region gleichzeitig als Motoren der BIO Region  Mühlviertel, als SchirmherrInnen des Mühlviertler Ressourcenplans, der zur Sparsamkeit und Nachhaltigkeit aufruft,  und als UnterstützerInnen der Jänner Rallye auftreten, empfindet er als politisch absolut unvereinbar. „Das Mühlviertel würde sich bessere Schlagzeilen, andere Präsenz in den Medien und in der grenzüberschreitenden Zusammenarbeit verdienen, als mit PS Stärken und Sonderprüfungszeiten“, stellt er bedauernd fest.

Auch aus Freistadt gibt es heftigen Protest gegen die weitere Durchführung dieser unzeitgemäßen Veranstaltung.
Herbert Schaumberger, Gemeinderat in Freistadt, weist auf bereits bestehende Schäden durch Klimaveränderung in unserer Region, wie das Jahrhunderthochwasser in OÖ hin. Er fordert besonders Klimabündnisgemeinden auf, diese klimaschädliche Veranstaltung nicht mehr zu unterstützen! 

Besonders dreist empfindet er, dass hier die Kosten zumindest teilweise auf die Kommunen abgewälzt werden. So zum Beispiel entstehen den Gemeinden durch Bauhofleistungen Mehrkosten, die wir alle tragen. 

Mit folgender Aussage weist er auf unsere Verpflichtung den nächsten Generationen gegenüber hin: „Wir haben nur auf den Profit geschaut und konnten keine Rücksicht auf die Umwelt nehmen und haben sie aus Gier zerstört! Ich habe NEIN gesagt!“

 

Tohle nevypadá jako nadšený souhlas s pořádáním rallye v Rakousku, že?

 




Placená propagace

Tuto petici nabídneme 3000 lidí.

Zjistit více...