Vyjádření a výzva umělců a kulturní veřejnosti k AVU, CJCH a NG

Komentáře

#2210

Naprosto souhlasím s celým textem!

Jitka Musilová (Čerčany, 2024-06-23)

#2215

Podepisuji, protože jsem přesvědčená, že velké osobnosti v umění jsou velkou inspirací pro mladou generaci nadaných umělců. Nechci se dívat, jak se české umění propadá do oslavování a oceňování průměrných. Učit mají skuteční mistři, to platí pro jakýkoliv obor.

Jarmila Stehlíková (Brno 13, 2024-06-23)

#2221

Je neuvěřitelné, že někdo jako paní Olivová učí na AVU. Prosakující informace o tom, co se děje na AVU jsou zarážející.

Květa Váková (Praha, 2024-06-23)

#2224

Plne suhlasim vo vsetkych bodoch

Patricia Dostálová (Hřebeč, 2024-06-23)

#2230

Přestože nesouhlasím s mnohým tvrzením uvedeným v této petici, podepisuji protože souhlasím se třemi uvedenými body. Jelikož petice obsahuje obsáhlejší sdělení, rád bych také (poněkud méně obšírněji) reagoval na její obsah:

1. Rezignace rektorky AVU nesouvisí s jejími oborovými nedostatky, měla by být symbolickým přiznáním nezvládnutí celé situace a symbolickým počátkem změny. Rezignuje-li rektorka, akademická slušnost velí odejít ostatním členům vedení. Bez rezignace vedení je změna současné situace nemožná, a tato je zároveň již déle neudržitelná.

2. O špíně na štítě Jindřicha Chalupeckého je mi stydno mluvit, zvláště proto, že ji tam nakydal kdekdo a každý by si měl sáhnout do svědomí, zda na tuto výkladní skříň nepřidal trochu šmíru ať už jen třeba tím, že mlčel.

3. Důslednou a důkladnou restrukturalizaci si AVU zaslouží historicky dlouho. Jedná se jednu z nejstrnulejších institucí akademie jako celku. Už za Myslbeka bylo zvykem trestat erupce geniálního talentu (ano hovořím o Kociánovi) a vyzdvihovat plytkou poplatnost ideologii.

Zatímco skutečně originální umělci jsou do akademie donuceni, přichází zde o iluze nebo se zde těžce smiřují s "realitou", prostor je věnován rychlým spotřebním a ideologickým kolektivům, které neznamenají více, než skupinku známých, kteří si rozdělí zisk (ať už jde o peníze nebo o pozornost). Přitom těm prvním by stačilo poskytnout prostor, materiál a budiž - i čas na zrání pod vlivem starší autority a vznikala by skutečná umělecká díla. Ti druzí se za cizí peníze válí v rauších, hledají pečené holuby do huby a v nejlepším případě jsou schopni křiklavého kýče.

Problém možná vězí v organizaci práce na AVU, možná v kriteriích přijímání studentů a vypouštění absolventů. Hlavní problém ale tkví v nedostatečném společenském pochopení funkcí vizuálního umění. Rozplizlost stylů a hledání hranic, které přišlo po postmoderně sice velmi prospělo svobodě umění, u většiny společnosti ale způsobilo zásadní nepochopení a ztrátu přehledu. Subjektivismus lajku, který přišel hned potom vše dovršil - subjekt recipienta je dnes někdy i důležitější než subjekt autora nebo objekt díla, minimálně se na věci podílí mnohem větší měrou než dříve. Nevolám v žádném případě po návratu starých pořádků, návratu ke kopírování antických, klasických a romantických vzorů. Vizuální umění na Akademii musí zůstat současné.

Současné ale neznamená návrat starých pořádků a té bývalé "partičky přátel". Neznamená to ale ani to, co momentálně na AVU předvádí ta aktuální. Současné umění není podléhání trendům a módám v rychlém sledu. Je to kontinuita s odkazem. Morfologicky: Site Specific, Post Industrial, Kinetický objekt i digitální tvorba, vše obory, které nebourají staré struktury ale staví na nich nové, originální, autentické, krásné.

Představa, že momentální produkce AVU (ale také dalších škol a to často včetně středních uměleckých) je prezentace současného českého umění, toho nejčerstvějšího, je mi odporná. Protekcionismus skupin a jednotlivců, který AVU neopustil nikdy, se nyní chystá pohltit i výspy talentu, kam se předtím neodvážil z úcty. Nestydatost doby se ale odráží i zde. Pokud můj podpis dokáže něco změnit, nasměrovat akademii k autentickému a originálnímu umění, pak jej sem připojuji.

Svým podpisem ale nestvrzuji zapšklou marnost zneuznaných osobností (pokud jsou skutečnými osobnostmi jsou velkodušnými a odpustí mi). Nestvrzuji svým podpisem akademickou strnulost instituce, která místo rozletu dělá z talentu bonsai-kitten. Nestvrzuji svým podpisem výměnu škatulat bez návratů skutečných umělců. Nestvrzuji protekce a prebendy českých výtvarníků, které nejsou odměnou za skutečnou uměleckou práci. Nestvrzuji ani situaci, na které má akademie lví podíl, ve které jsou originální a talentovaní umělci světového formátu nuceni živořit na okraji společnosti nebo se plazit bahnem kamadšoftu. Každému kdo sdílí zde vyjádřené názory a také naší české Akademii přeji šťastný návrat do náruče Mús a na světovou scénu.

Adam Rosa (Zbraslavice, 2024-06-23)

#2239

Podepisuji, protože skutečně nechápu, proč musí historická budova AVU stále více připomínat squat. Nápisů a tagů na chodbách a dveřích tam stále přibývá. AVU je i přes své volné umělecké zaměření, stále státní vzdělávací institucí. Takováto forma studentské subverze je bohužel trapná. Proč to vedení a profesoři tolerují? Pokud se to tam dostalo z ulice, nechápu, proč si to nechá Akademie líbit. (Fakt nemám nic proti streetartu.)

Kavárna ve Veletržáku se povedla. Je lepší, než za Knížáka.

Michal Rádl (Český Krumlov, 2024-06-24)

#2249

Vše uvedené je pravdou.

Marie Uhlířová (Choceň, 2024-06-24)

#2257

Nechci vidět netalentované umělce z lepší třidy, kteří si o sobě myslí, jak jsou geniální, ale ne a jsou to pěkné svině, kterým se leze do prdele aby se nemusely řešit skutečné socioekonomické problémy a pomoc skutečně znevýhodněným, které často oni na základě ideologie diskriminují

Muhammad Novotný (Valašské Meziříčí, 2024-06-24)

#2261

... myslim, ze pani Olivova slovo "umeni" urazi

Michaela Stepanova (Unhošť, 2024-06-25)

#2264

Mam zato, ze system odbornych atelieru vedenych, a ted tedy hledam slovo, nechci pouzit profesorem/kou, ani odbornikem, tak zkusim mistry, je nenahraditelny, stejne jako balanc mezi temi tradicni a experimentalnimi. Za studii jsem tam chodivala za kamarady a byla jsem tim systemem uhranuta. Navic studenti meli moznost po dohode mezi ateliery prestupovat. Nynejsi usporadani je takove amorfni, nijake, vlastne az nudne :(

Petra Kupcova (Praha 6, 2024-06-25)

#2265

Podepisují, jelikož nesouhlasím dnešním vedením AVU v Praze

Anežka Hásková (Lučany nad Nisou, 2024-06-25)

#2267

Poměry na AVU jsou čím dál méně akceptovatelné a potažmo poškozují jméno celého českého výtvarného umění.

Nadia ROVDEROVÁ (Praha 1, 2024-06-25)

#2268

Podepisuji, protože v petici zmíněné nové ideologie a aktivistické tendence nejen že devastují naše škosltví a kulturu, ale v důsledku hrozí rozvrácením celé společnosti.

Lucie Simerová (Černošice, 2024-06-25)

#2277

Do škol už nevidím, ale Národní Galerie zasluhuje pozdvižení a zásah shora...

Richard Zíka (Praha 9, 2024-06-25)

#2287

souhlasím s peticí

Hana Zímová (Loučeň, 2024-06-26)

#2295

Souhlasím s textem

Jiří KOLIŠ (PRAHA, 2024-06-27)

#2299

Souhlasím s peticí a nesouhlasím se směrem, kam se v ní zmíněné instituce ubírají.

Tomáš Pospíchal (Praha 6, 2024-06-27)

#2301

Podepisuji protože plně souhlasím s obsahem petice.

Josef Novák (Praha 4, 2024-06-27)

#2309

Petice je velice pravdivá, vyjadřuje mé dojmy a zážitky dost zkušeného historika s celoživotním zájmem o věci umění, jimiž se zabývám i profesionálně.

Martin Kučera (Praha, 2024-06-27)

#2310

Souhlasím se všemi body petice.

Lenka Vraná (Praha, 2024-06-27)

#2313

Úpadek úrovně výstavních projektů NG je již tak zřetelný, že si jej jistě musel všimnout i neviditelný pan Baxa. Jakmile vyprchaly všechny dříve připravené akce z dob týmu okolo Jiřího Fajta nastalo úplné vákuum. Roční vstupenka jsou již dávno vyhozené peníze. Je mi jedno jaké je současná ředitelka národnosti, ale výsledky jsou katastrofální. Času na přípravy již měl její tým dost!

Jiří Kryl (Praha 3, Žižkov, 2024-06-28)

#2314

Podepisuji, protoze bych to nenapsal lepe a souhlasim v plnem rozsahu.

Pavel Brázda (Praha, 2024-06-28)

#2324

fotograf

Zdeněk Rerych (Praha, 2024-06-29)

#2325

Souhlasím

Miloš Götz (Znojmo, 2024-06-29)

#2331

... souhlasím

Tomáš Podivínský (Praha, 2024-06-30)

#2332

Souhlasím s výzvou

Jana Blazickova (Praha, 2024-06-30)

#2334

Lubomír Kubín (projektant)

Lubomír Kubín (Praha 6, 2024-07-01)

#2344

naprosto souhlasím

Lenka Husáriková (Praha 3, 2024-07-03)

#2353

souhlasím s peticí

Jitka Havlová (Brno, 2024-07-03)

#2354

Podpisujem

Stanislava Šimková (Brno, 2024-07-03)

#2365

ubohá úroveň výstav NG, studentů AVU i držitelů CJCH

Richard Polma (Liberec, 2024-07-06)

#2368

Podepisuji, protože zejména co se týče CJCh s tím musím naprosto a ve všem souhlasit. Dlouhodobě jsem ji sledoval a jejími výherci jsem byl od začátku nadšen. Ovšem v poslednich letech už mi to přestalo dávat smysl.

Jan Mezera (Boskovice, 2024-07-07)

#2373

Bezvýhradně souhlasím se zněním petice.

Bohuslav Kunat (Šternberk, 2024-07-10)

#2375

Plně souhlasím s textem petice.

Zuzana Kováříková (Klatovy, 2024-07-10)

#2378

Zejména kvůli snaze o odstranění Myslbekova Ukřižování. Ať se rozvíjí moderní umění, ale proč musejí bořit?!

Dana Kočková (Praha, 2024-07-12)

#2389

Sleduji výtvarnou scénu velmi pečlivě po mnoho a mnoho let; petice + argumenty jejích signatářů jsou i mým přesvědčením.

Eva Pešová (Praha, 2024-07-21)

#2396

s peticí souhlasím

Miroslav Kruml (Praha, 2024-07-23)



Placená propagace

Tuto petici nabídneme 3000 lidí.

Zjistit více...