Ruská a baltská studia: věc veřejná. Otevřený dopis děkance FFUK Mgr. Evě Lehečkové, Ph.D.

Komentáře

#1

Protože nesouhlasím s tímto rozhodnutím, ani s formou jakou bylo rozhodnutí provedeno. Změny, které mají následovat (v jejichž důsledku "prý" k rozhodnutí došlo) nepovažuji za správné ani transparentní.

Jana Vávrová (Praha 3, 2023-07-03)

#4

... uplně souhlasím s textem petice. Obě kolegové, kterým ohrožuje rozvázání pracovního úvazku, jsou aktivně a originálně pracující odborníci v svých oborech. Přímý vliv externích organizací-sponzorů je opravdu nebezpečná tendence v současnosti, kdy univerzita je pod finančním tlakem..

Univ.-Prof. Mag. Dr. Peter Deutschmann (Salzburg, 2023-07-03)

#7

Podepisuji, protože nesouhlasím s personálními změnami prováděnými na Ústavu východoevropských studií.

Jiří Macháček (Ostrava, 2023-07-03)

#8

Jsem přesvědčena o potřebnosti výuky filologických oborů zajišťujících diverzitu pro myšlení ve společnosti.

Naďa Dřizga (Praha, 2023-07-03)

#9

Podepisuji, protože souhlasím se všemi body petice. Propuštění zejména dr. Kitzlerové, která je v daném oboru vynikající odbornicí a má skvělé výsledky pedagogické, překladatelské i vědecké, pokládám za neodůvodněné, nepodložené a krátkozraké.
Hana Šedinová
latinská medievistka

Hana Šedinová (Lysá nad Labem, 2023-07-03)

#13

Filologie je nedílnou součástí těchto malých oborů a měla by jí být i nadále. Všechny obory na FF UK mají své opodstatnění. Ani v současné ekonomické situaci není možné šetřit omezováním menších oborů a ústavů – obzvláště bez řádné diskuze s akademickou obcí.

Anna Spirmanová (Rosice, 2023-07-03)

#20

Jsem absolventka brněnské baltistiky, překladatelka z litevštiny a lotyštiny. Žádám o řádný postup, důkladné prozkoumání situace a veřejnou diskusi.

Marta Běťáková (Český Brod, 2023-07-03)

#25

Tato problamatika se me osobne dotyka (na danem pracovisti jsem dlouha leta pusobila). Domnivam se, ze je treba ji resit v nastinenych souvislostech a s plnou zodpovednosti k danym oborum.

Jitka Stiessova (Praha, 2023-07-03)

#27

Ústav tímto ztrácí mezi studenty oblíbené vyučující a skvělé akademiky.

Jakub Roubíček (Praha, 2023-07-03)

#31

Souhlasím s textem petice.

Pavel Kouba (Praha, 2023-07-03)

#36

Podepisuji, protože sice vůbec neznám osobně pana docenta Lemeškina ani jeho spolupracovnici paní doktorku Kitzlerovou, ale vím, jak jsem si ověřila na internetových seznamech jejich publikační i další vědecké činnosti, že oba mají za sebou významné výsledky. Jako dlouholetá pracovnice fakulty působící v takzvaném "malém oboru" až příliš dobře vím, jak je těžké pouhou existenci takovýchto oborů obhájit. A ač nejsem vzděláním lingvistka, jsem přesvědčená, že bez důkladné znalosti příslušných "malých" jazyků není možné ani provozovat takzvaná dnes módní "areálová studia".
Poznamenávám, že na fakultě jsem působila v pracovním poměru až do letošního 30. června od roku 1972, a připočítám-li k tomu i moje předchozí magisterské studium (tehdy jsme při promoci dostávali diplom s titulem "prom. hist."), tak to bylo nepřetržitě od 1. října roku 1967.
Takže snad možná aspoň trochu vím, o čem tady mluvím/píši.

Jarmila Gabrielová (Praha, 2023-07-03)

#38

Jako jedna z prvních absolventek oboru lituanistiky rozhodně podporuji snahu o zachování tohoto oboru na půdě FF UK, a to včetně osobnosti doc. Lemeškina. Sama si pamatuji, jak jsme se v 89. roce pouštěli coby první adepti studia lituanistiky na úplně neznámou půdu, kterou jsme prošlapávali dalším generacím. Bylo to neskutečně dobrodružné a objevné. Za třicet let bylo v oblasti lituanistiky, resp. letonistiky (a baltistiky) uděláno mnohé, ne však dost na to, aby si FF UK mohla dovolit o tento obor (a jiné "malé filologické obory" jen tak přijít. Zrušit něco je velmi jednoduché, mnohem náročnější je pak obor znovuotevřít. I proto si myslím, že by mělo být v zájmu vedení univerzity a fakulty o obory nepřicházet (předně o ty, které se rozvíjejí), pokud se jedná jen o finanční otázku. Mělo by být v jeho zájmu tyto prostředky hledat a vkládat do rozvoje i tzv. neperspektivních a ekonomicky "nelukrativních" oborů, a to i s ohledem na to, že je FF UK státní institucí, která má rozvíjet další mladou generaci (mladé generace) a jejich všeobecný rozhled. Pevně doufám, že doc. Ilja Lemeškin bude moci zůstat a obor, který mi dal do života hodně, na mé alma mater nezanikne. Vždy si vzpomenu na to velké úsilí pana prof. Radegasta Parolka, aby mohl na FF UK po několika desetiletích baltistiku obnovit. Určitě tak nečinil s krátkodobou vidinou. I proto podepisuji tuto petici.

Dagmar Váňová (Praha 4, 2023-07-03)

#55

Není mi lhostejný osud těchto humanitních oborů. Rusistika je nesmírně důležitá k pochopení kultury a myšlení nyní nepřátelského státu. Baltistika např. zase přinesla spol. Škoda Lokomotivka zakázku za 6 miliard (vlaky pro Lotyšsko).
Takovéto obory je snadné zrušit, ale budou se těžko znovu budovat. Zrušením by přišla naše republika o cenné kontakty na oblast našich spojenců a o vhled do oblasti našich momentálních nepřátel. Celé je to špatně. Prosím, nenechte odumřít tyto důležité obory. Možná by se Škoda Lokomotivka dala požádat o sponzorskou podporu…

Pavel Řezníček (Plzeň, 2023-07-04)

#56

Páni doktorka Kitzlerová má neskutočne obrovské znalosti nielen v oblasti teórie prekladu a gramatiky ruského jazyka, ale je významnou prekladateľkou umeleckej literatúry z ruštiny. Rozhodnutie o rozvazanie pracovného pomeru privedie ku katastrofe nielen pre ústav, ale pre celú rusistiku v Českej republike

Polina Gubanova (Budapest, 2023-07-04)

#58

Jsem znepokojena výše popsaným děním na FF UK a doufám, že dojde k brzké nápravě.

Michaela Gajdošíková (Frenštát pod Radhoštěm, 2023-07-04)

#66

Podepisuji, protože otevřený dopis děkance Tomáše Hoskovce je přesvědčivý.

Věra Koubová (Praha 4, 2023-07-04)

#69

Souhlasím s odůvodněním

maita Arnautová (Praha, 2023-07-04)

#74

Tento případ je pro mě osobně důležitý.

Kristupas Tikuišis (Praha, 2023-07-04)

#75

Ústav asijských studií FF UK

Martin Hříbek (Praha , 2023-07-04)

#82

Nesouhlasím se způsobem, jakým se vytěsňují odborníci ze struktur hrazených z veřejných prostředků. Zvlášť alarmující je tato tendence na akademické půdě, kde by vstup polických a jiných zájmů neměl mít prostor, aby zůstala zachována akademická svoboda, o níž se v 90. letech minulého století zasloužilo ve vysokoškolském prostředí nemálo jedinců. Je s podivem a alarmující, že dostávají prostor pod různými argumenty praktiky vlastní režimu před rokem 1989, přestože do řídících úrovní státu se dostali studenti, kteří pořádky dob minulých likvidovali a vyvíjeli snahu nastolit pořádky nové a lepší.

Lenka Krušinová (Tušovice, 2023-07-04)

#91

Podepisuji, protože zcela souhlasím s textem petice.

Věra Lendělová (Praha , 2023-07-05)

#93

PhDr. Hana Linhartová, místopředsedkyně DR Dilia

Hana Linhartová (Praha, 2023-07-06)

#99

Pretože prácu doc. Lemeškina považujem za prínosnú v rámci baltistiky v Čechách a na Slovensku.

Stanislav Gubančok (Lučatín, 2023-07-07)

#100

Nesnáším šetření na nesúprávném místě

Jana Kunšteková Maříková (Horní Stropnice, 2023-07-07)

#101

Souzním se vším v dopise vyřčeným.

Jevgenija Adamová (Praha, 2023-07-07)

#104

Domnívám se, že filologická studia v co nejúplnější a nejsvobodnější formě jednoznačně patří na universitu hodnou svého jména. Borise Němcova si vážím, hluboce lituji jeho smrti, ale domnívám se, že byl osobností výsostně politickou, navíc filologickou erudicí nepoznamenanou (jako osoba bez filologických kompetencí se předem omlouvám, pokud jsem se zde zmýlila). Proto je, domnívám se, takováto angažovanost Centra Borise Němcova i název nového avizovaného programu dosti nevhodný. Jen svým názvem jistě neúmyslně, ale přesto predikuje omezení svobodného bádání. Jistě může FF UK nalézt mnoho jiných vhodnějších osobností, podle nichž by mohl být program nazván, a Centrum Borise Němcova i takovýto program rádo finančně podpoří.

Barbora Kletenská (Praha, 2023-07-07)

#106

Nesnáším, když se na akademické půdě začne srát politika do odborných filologických disciplín, navíc na jejich úkor.

Petr Kotyza (Trutnov, 2023-07-08)

#117

Podepisuji, protože protože obor pokládám za významný a důležitý.

Zuzana Silagiová (Praha, 2023-07-10)

#118

Kvalitní slavistická a baltistická studia se silnou filologickou složkou považuji za důležitá pro zachování možnosti poučeného a kritického přístupu, který je důležitý vždy, zvláště v dnešní době. Jejich ohrožení napojením na partikulární politickou iniciativu je narušením svobody akademického bádání.

Filip Outrata (Praha 4, 2023-07-10)

#128

Masivní důvody - uvedené výše (v dopise)...

Vratislav Färber (Praha, 2023-07-11)

#135

Podepisuji, protože je zcela zjevné, že jde o postup zcela nestandardní a kde je až příliš patrný vliv finanční a stejně tak politický.

Lukáš Broul (Praha 3, 2023-07-12)

#136

Protože jsem taky filolog.

Michael Johan Ventura (Ostrava-Plesná, 2023-07-12)

#138

Netransparentní jednání a způsoby řízení nepatří na akademickou a univerzitní půdu.

Jan Mervart (Praha, 2023-07-14)

#148

Plně uznávám argumenty obsažené v petici a vyjadřuji oběma kolegům svou podporu.

Eva Hajdinová (Praha 8, 2023-07-19)

#149

--- se plně ztotožňuji s obsahem petice.

Irena Vaňková (Praha, 2023-07-19)

#150

Podepisuji, protože, ač nyní již bývalá dlouholetá pracovnice FF UK, rozhodně nesouhlasím s jakýmikoliv nestandardními zásahy do fakultních studijních programů zvnějšku, nebo dokonce s uplatněním zájmů soukromých politických iniciativ. Ač co do oborové specializace ne-filoložka, nedovedu si představit jakákoliv areálová studia bez znalosti příslušného jazyka (či jazyků) – respektive dovedu si je představit, a vím, k jakým výsledkům zpravidla vedou...

Jarmila Gabrielová (Praha, 2023-07-22)

#152

Neměli bychom se zbavovat etablovaných studií důležitých kult. a jazykových oblastí a dimenzí ve prospěch dominantních v daném momentu se ‚všude‘ prosazujících trendů, resp. skutečně aktuálně potřebné navýšení zájmu o oblast v centru světového dění by nemělo probíhat na úkor dlouhodobých studií stávající nejen historicky důležité kulturní, jazykové oblasti či dimenze.

Marcel Tomášek (Praha, 2023-07-23)

#153

chci vyjádřit souhlas s otevřeným dopisem p.Tomáše Hoskovce a jeho důvody (týkajících se m.j. případu doc.I.Lemeškina a rusistky J.Kitzlerové)

Hana Svobodová (Praha 4, 2023-07-23)

#155

Jako vedoucí "konkurenčního" brněského pracoviště považuji kroky vedení FF UK za nejen nepochopitelné, ale i škodlivé a nahrazení skutečné filologie politickými projekty je navíc i nebezpečné pro akademickou svobodu.

Ondřej Šefčík (Brno, 2023-07-24)

#158

politika nemá ovlivňovat vzdělání

Pavla Pikešová (Praha, 2023-07-26)

#163

Podepisuji, protože si profesorů a učitelů z Rusistiky a Baltistiky hluboce vážím.

Mgr. Břetislav Košťál

Břetislav Košťál (Praha, 2023-07-29)

#166

Věřím, že jakákoliv studia jsou důležitá bez ohledu na aktuální politickou situaci.

Martin Chval (Praha 4 Braník, 2023-07-29)

#168

Podepisuji, jelikož existují hluboké důvody se domnívat, že česká akademická sféra (najmě humunitní a společenské vědy) dlouhodobě a mnohostranně HROZIVĚ upadají. Což mohu říct i jako člověk, který univerzitní prostředí právě z uvedených důvodů opustil. Pavel Kopecký

Kopecký Pavel (Charleston, 2023-07-30)

#170

UK nesmí se lehkovážně zbavit malé katedry a stát se pouhým učilištěm, jakýmsi "community college" užitečným současné neoliberální hegemonie. Navíc, baltské národy patřili mezi hlavními obětí ruské imperialistické surovosti, a v současné geopolitické situaci stojí za naši podporu.

Martin Tharp, PhD (Praha, 2023-08-08)

#171

Je to nehoráznost.

Jaroslav Cimrman (Prague, 2023-08-08)

#175

Vystudovala jsem bakalářský obor rusistika na FF UK. Z důvodu diskutabilní úrovně výuky a zejména bizarního průběhu závěrečných bakalářských zkoušek jsem se rozhodla v magisterském studiu nepokračovat a osud "svého" ústavu dále neřešit s vírou, že se snad budoucím rusistům zlepší podmínky výuky a posílí filologická složka studia, kvůli které jsem na školu vlastně šla a která by podle mne na filozofických fakultách měla být akcentována především. Proto mne zaráží, že se FF UK hodlá zbavovat svých předních odborníků v této oblasti. Vyjadřuji podporu autorům petice a jejich požadavku na zahájení věcné diskuse ohledně oboru Východoevropská studia, a především vyjadřuji podporu svému bývalému vyučujícímu doc. Lemeškinovi, jehož přednášky dle mého patřily k tomu nejlepšímu, co mi škola dokázala nabídnout. Stát by si neměl nechat protékat skrz prsty odborníky typu doc. Lemeškina, specialistu na tak ožehavou část Evropy, jakou Pobaltí a zejména Rusko (nejen) dnes bezesporu jsou.

Pavla Bauerová (Praha 9, 2023-08-09)

#179

Vrací se, bohužel, doba, kdy nekopetentní lidé obsadili vedoucí funkce a obklopili se nohsledy. Tím si uzurpují možnost dělat nedemokratická rozhodnutí ke svému prospěchu.

Ludvík Kubečka (Praha, 2023-08-09)

#181

Plně souhlasím s obsahem této petice.

Karla Lesňáková (Praha, 2023-08-09)

#184

kontinuální zkoumání ruského a baltského areálu je společensky potřebné a mělo by být předmětem fakultní akademické a případně i veřejné diskuse

Klára Boumová (Praha , 2023-08-09)

#189

Nespravedlivé propuštění!

Maria Gayvoronskaya (Praha, 2023-10-15)



Placená propagace

Tuto petici nabídneme 3000 lidí.

Zjistit více...